Slim met Afval

Je kijkt niet naar een nieuwe poging om mensen te vertellen wat ze niet meer moeten doen. Met de campagne Slim met Afval werken we samen met inwoners aan het thema afvalpreventie. Dat doen we op een positieve en vooral laagdrempelige manier. Doe je mee?

Lees meer

Wat houdt Slim met Afval in?

Het doel van deze campagne is om inwoners te informeren over afvalpreventie en hen op een positieve manier te stimuleren en uit te dagen om minder afval te produceren. Dat doen we door te laten zien hoe makkelijk het is om afval te voorkomen. We laten zien dat elke stap telt. We vermijden belerende en reactieve communicatie, en laten zien hoe het anders kan.

De Slim met Afval-paraplu

“Slim met Afval” kan worden ingezet als een algemene titel voor een afvalpreventiecampagne in jouw gemeente. Ook kan het als haakje worden gebruikt om een deelcampagne te voeren op thema’s als glas, papier, plastic of GFT. “Woerden Slim met Papier” bijvoorbeeld, of “Zeist Slim met GFT”.

Slim Met Afval

Hoe voer je deze campagne?

Stap 1

Doel

De Slim Met Afval-campagne staat in het teken van afvalpreventie. Het doel van deze campagne is om inwoners te informeren over afvalpreventie en hen op een positieve manier te stimuleren en uit te dagen om minder afval te produceren. Dat doen we door alternatieven voor ‘afvalcreërende’ handelingen zien en daarmee geven we mensen concrete handvatten om zelf aan de slag te gaan met minder afval. Zo laat de campagne voorbeelden van andere inwoners zien die bezig zijn met afvalpreventie.

We laten zien dat kleine stappen heel wat opleveren. We vermijden belerende en reactieve communicatie, en laten juist het gewenste gedrag zien. De centrale vraag van de campagne is: hoe kunnen we samen minder afval maken?
“Slim met Afval” kan worden ingezet als een algemene titel voor een afvalpreventiecampagne in jouw gemeente, en kan ook als haakje worden gebruikt om een deelcampagne te voeren op thema’s als glas, papier, plastic of GFT. “Slim met GFT” bijvoorbeeld, kan onderdeel zijn van “Slim met Afval”

Stap 2

Doelgroep

De campagne richt zich zowel op inwoners als ondernemers uit de gemeente. Het zijn de mensen die direct te maken hebben met de gemeente die we willen laten zien hoe makkelijk minder afval kan zijn.

Stap 3

Uitgangspunten

- Positief: we laten zien hoe het wél kan, in plaats van hoe het niet moet
Die positiviteit komt ook terug in de manier van communicatie en met name in het taalgebruik.
- Concreet: handvatten aanreiken hoe je als inwoner slim met afval kan omgaan
- Interactief: we stellen mensen in staat om zelf direct aan de slag te gaan
- Circulair: we stimuleren mensen om zelf door te gaan met campagnevoeren, ook nadat onze inzet is afgelopen. We stellen inwoners in staat om het verhaal niet alleen te adopteren, maar ook om het door te vertellen. Dat doen we door inwoners campagnetools te geven, waarmee ze zelf aan de slag kunnen.
- Simpele boodschap: less is more; geen moeilijk taalgebruik of onnodig veel verschillende soorten uitingen. De boodschap is simpel: iedereen kan slimmer omgaan met afval.

Stap 4

Inzet: campagnemiddelen en vormen

De campagne is op verschillende manieren in te zetten in de gemeente. Zowel in de openbare buitenruimte, als in de binnenruimte. Denk aan:
Abricampagne
Bushokjes en schermen
Social media
Indoor horeca en publieke locaties
Advertentiecampagne
Krijtverf
Nieuwsbrief of DM

Outdoor
We hebben een opvallend, aantrekkelijk en activerend campagnebeeld ontwikkeld, dat mensen nieuwsgierig maakt naar de campagne. Deze vind je onder andere terug in bushokjes, bussen, aan de weg en in restaurants.
Op die manier willen we niet alleen de inwoners aanspreken die al geïnteresseerd zijn in duurzaamheid en afvalpreventie, maar zetten we ook in op nieuwe doelgroepen.

Indoor
- Stickers
Het campagnebeeld is ook beschikbaar in de vorm van een sticker. De sticker kan op en door allerlei locaties op hun raam worden geplakt: van horecagelegenheden en openbare locaties tot inwoners zelf. Iedereen die op zijn eigen manier meedoet aan afvalpreventie kan zo’n sticker aanvragen en opplakken.
- Posters

Online
Met de inzet van de bestaande social kanalen van de gemeente bereiken we een flinke achterban. Daarnaast zetten we met advertenties in op zorgvuldig uitgekozen groepen die interesse hebben in het thema afval in het algemeen. Dit betekent dat we verschillende advertenties ontwerpen om het bereik te vergroten.
We zullen gebruik maken van alle kanalen van de gemeente en hier de campagne per kanaal op aanpassen.
De monitoring tussentijds wordt ingezet om advertenties aan te passen waar nodig. Het uiteindelijke bereik zal na de campagne worden gedeeld. Hier kan ook gebruik worden gemaakt van video.

Stap 5

Templates

De campagnebeelden en uitingen hebben wij al gemaakt, als een gemeente deze campagne aanvraagt maken we deze op maat.

Stap 6

Plan van aanpak: uitvoering; campagne voeren volgens Afval van Utrecht

Een goede campagne bestaat uit verschillende dingen op verschillende momenten op verschillende plekken. Dat is simpeler dan het lijkt. Het draait erom dat je mensen in staat stelt om zelf aan de slag te gaan met afvalpreventie. Door niet alleen een postercampagne te voeren, maar mensen bijvoorbeeld ook een workshop te laten doen, maak je het mogelijk voor inwoners om zelf iets te doen met het thema.
Zorg ervoor dat er altijd een interactieve stap in je gereedschapskist voor de campagne zit. Naast een online en een offline campagnemiddel, maak je ook gebruik van een interventie of activiteit.

Stap 7

Begroting en advies inkoop

In de map van de campagne vind je een template om mee aan de slag te gaan voor een begroting!
Inkopen volgens Afval van Utrecht:
- Werk samen met een lokale en liefst duurzame producent van de campagnematerialen
- Een campagne over afvalpreventie vraagt ook om een bewuste manier van inzet: bedenk goed met welke partijen en producten je het best in zee kan gaan om zo afvalvrij mogelijk campagne te voeren.

Denk daarbij aan:
Duurzaam: kies materialen die het duurzaamst worden geproduceerd én een lange levensduur hebben
Circulair: kies voor materialen die zelf ook niet uitnodigen om weggegooid te worden, maar die hergebruikt kunnen worden! Herbruikbare raamstickers bijvoorbeeld, die je tijdelijk van het raam af kan halen om de ramen te lappen en daarna weer terug kan plakken.

Stap 8

Planning

Weet je niet waar je moet beginnen? Wij hebben een kant en klare planning klaarliggen die je makkelijk verder helpt en een duidelijk beeld geeft van de tijdspanne.

Stap 9

Monitoren

Het monitoren van resultaten doen we op verschillende manieren, namelijk door:
- Het afnemen van een enquête
- We nemen feedback van inwoners mee tijdens de campagne: niet alleen losse flodders schieten, maar ook een continue inzameling van feedback.

         

Wil jij deze campagne óók op maat gemaakt voor jouw gemeente?

Vraag jouw campagne gratis en vrijblijvend aan!

Aanvragen