Waarom moet het imago van afval veranderen en hoe gaan we dat doen?

Met Afval van Utrecht willen we mensen er bewust van maken dat afval niet vies en geen saai onderwerp is, maar dat het juist veel kansen en ontwikkelingen biedt. Het onderwerp ‘duurzaamheid’ is al een tijdje aan een opmars bezig en is al behoorlijk hip en sexy. Lang niet iedereen weet alleen dat afval ook een belangrijk thema is binnen duurzaamheid. Als duurzaamheid een aantrekkelijk begrip is, kan afval dat ook worden. Maar hoe doe je dat dan?

Afval van Utrecht zet in op imagoverandering van afval om zo een positief sentiment te creëren. Dat doen we door afval, in de breedste zin van het woord, op een heel andere manier neer te zetten. Wat als de container niet alleen maar vies, saai en lelijk is, maar juist als ontmoetingsplaats kan dienen? Of als een milieustraat geen dumpplek voor oude rotzooi meer is, maar een plek waar nieuwe grondstof tot leven komt, en een creatieve, circulaire uitvalsbasis vormt? En mensen hun oude frituurvet niet alleen maar vinden stinken en het door de wc spoelen, maar het als biobrandstof zien en daarom juist inleveren? We benaderen het onderwerp ‘afval’ op een nieuwe manier: afval is niet meer iets dat je simpel weggooit, maar iets dat je inzamelt. Van waardeloos naar waardevol.

Als mensen hun afval op een andere manier bekijken, zal er ook iets veranderen in het sentiment dat zij over afval hebben. De imagoverandering leidt zo tot een positieve kijk op afval, waardoor er anders mee zal worden omgegaan. Afval van Utrecht helpt de deelnemende gemeenten en de inwoners van die gemeenten om afval anders te benaderen. Dat kan op verschillende manieren: door middel van strategisch advies, campagnevoering en andere vormen van communicatie.

Wil jij samenwerken met Afval van Utrecht?

Ja, dat wil ik!