Zet je restjes in bloei

Gemeenten en inwoners kunnen meedoen aan de “Zet je restjes in bloei” campagne van Afval van Utrecht. Met deze campagne willen we laten zien dat gft veel meer waarde heeft dan je in eerste instantie misschien zou denken. Ons gft-afval is niet vies, maar het zit juist vol met voedingsstoffen die we kunnen inzetten als bijvoorbeeld compost.

Lees meer

Waarom deze campagne

Gft belandt nog regelmatig in het restafval, waar het niet tot zijn recht komt. Daarnaast moet er meer ingezet worden op afvalpreventie. Door niet alleen de aandacht te leggen op het scheiden van, maar vooral op de waarde van het afval, vergroot je het handelingsperspectief en verbeter je het imago: van vies naar waardevol. Gft zit boordevol waardevolle stoffen: scheiden die hap!

Op deze pagina vind je wat we doen in deze campagne aan de hand van een voorbeeld van de gemeente Leusden.

Video met Wethouder Wim Vos

Samen met wethouder Wim Vos namen we een eenvoudige video op in zijn achtertuin. Hij installeerde een wormenhotel, plakte de campagne-stickers op zijn gft-container en deelde een boodschap met de inwoners. Deze video vind je ook op Instagram.

Inwoners voeren zelf campagne

Een succesvolle campagne is niet alleen voor inwoners maar ook van inwoners. Met verschillende campagne-elementen hebben wij de inwoners van de gemeente Leusden onderdeel gemaakt van de campagnevoering. Zo hingen zij posters voor het raam en beplakten hun gft-container met vrolijke stickers die uit het campagnebeeld komen.

Naast vertellen en activeren vanuit de campagne hebben wij ook de samenwerking opgezocht met De Groene Belevenis, een stichting die zich inzet voor een groene en duurzame samenleving en actief is in Leusden. Hier konden inwoners meedoen aan verschillende workshops zoals Wormencompost maken en Oesterzwammen kweken op koffiedik. Het animo was zo groot dat er meerdere workshops aangeboden zullen worden dit najaar.

Stickers

Afval is meestal iets wat we liever verstoppen en onzichtbaar laten zijn. Maar iets wat van waarde is mag best in het zonnetje gezet worden.
Daarom hebben we voor deze campagne gekozen voor een opvallend campagnebeeld: een boeket dat de waarde van het afval bij goed scheiden kan opleveren. Iedere bloem uit het campagnebeeld heeft een betekenis zoals de Anemoon die staat voor zorgzaamheid, de Clematis voor schoonheid of het Lelietje van Dalen dat staat voor waardering. Met dit beeld nemen we mensen mee naar die veelbelovende circulaire economie: afval heeft geen einde maar blijft van waarde.

De stickers zijn door honderden Leusdenaren op hun gft-containers aan huis geplakt en zijn weer- en waterbestendig.

Outdoor campagne

Onderdeel van deze campagne was de inzet van verschillende outdoor communicatie. We hebben gebruik gemaakt van abri’s (grote posters) in bushokjes en zogenaamde two-signs rondom lantaarnpalen. Deze hebben voor de periode van twee weken gehangen door heel Leusden en vergroten daarmee de herkenbaarheid van de campagne in het dorp.

Social media campagne

De campagne heeft op verschillende momenten op alle social media platforms van de gemeente een plek gekregen. De content voor de campagne werd kant-en-klaar aangeleverd en ook was er ondersteuning bij het instellen van advertenties en het maken van bijvoorbeeld een Instagram Reel. Eén van de video’s is zelfs meer dan 16.500 keer bekeken! Naast een vooraf afgesproken contentplanning maken we tijdens campagnes ook gebruik van zogenaamde user generated content waarmee we de betrokkenheid van de inwoners vergroten.

Gft loket

Op twee woensdagen heeft het campagneteam samen met afvalcoach Wilfred Top een gft-loket georganiseerd. Op de bakfiets - geheel in campagnestijl uiteraard - gingen zij door het dorp met campagnemiddelen en kleurplaten om het gesprek over afvalscheiding te voeren. De afvalcoach is een waardevolle toevoeging aan de inzet tijdens de campagne en maakt het mogelijk om op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met afvalpreventie.

Lokale media

Lokale media is een belangrijk en onmiskenbaar middel om tijdens een campagne in te zetten. We hebben tijdens deze campagne gebruik gemaakt van een zogenaamde kranten flap: een speciale bijlage op de voorkant van de huis-aan-huis krant. Naast een vermelding op de voorpagina werd er ook een artikel geschreven door een lokale journalist die bij de aftrap van de campagne aanwezig was.

wormenhotel-leusden

Nieuwe hotelketen in Leusden: ‘Ons gft-afval bevat nog waardevolle stoffen’

Er werd een bijzonder hotel geopend in de wijk Rossenberg in Leusden, vrijdag 23 september, de eerste van een keten van tien stuks. Vergunningsvrij en zonder overleg met wijkbewoners kunnen deze hotels geplaatst gaan worden. Het gaat namelijk om wormenhotels als ludieke actie tijdens de campagneweek ‘Zet je gft in bloei’. Deze campagne liep van 23 tot 30 september en werd herhaald van 14 tot 21 oktober. Wethouder Wim Vos opende het eerste hotel. Lees het volledige artikel op de website van de Leusder Krant.

kleurplaat

Kleurplatenwedstrijd

Tijdens de campagne konden duizenden kinderen meedoen aan een kleurplatenwedstrijd. De winnaars konden een wormenhotel winnen. De kleurplaat lag bij supermarkten, het gemeentehuis, de milieustraat en werd op alle basisscholen uitgedeeld. Bekijk de kleurplaat en spelregels.

         

Wil jij deze campagne óók op maat gemaakt voor jouw gemeente?

Vraag jouw campagne gratis en vrijblijvend aan!

Aanvragen