Zet je restjes in bloei

Gft-afval zit boordevol waardevolle grondstoffen die, als ze goed gescheiden zijn, dienen als de voedingsbodem voor nieuw voedsel en bloeiende planten. Helaas wordt gft nog vaak niet goed gescheiden, en dat is zonde! In de ‘Zet je restjes in bloei’ campagne ontdek je hoe het scheiden van je gft makkelijk én leuk is, en geven we tips over hoe je jouw restjes in eigen huis en tuin ook in bloei kunt zetten. Doe je mee?

Van restjes naar nieuw voedsel

‘S middags een appeltje, ‘s avonds lekker koken, in het weekend werken in de tuin. Al dit soort dagelijkse dingen leveren gft-afval op. Maar wist je dat die restjes nog boordevol waardevolle stoffen zitten? Goed gescheiden gft-afval kan worden omgezet in compost. Deze compost vormt weer de voedingsbodem voor nieuwe planten en voedsel. Zo eet je dus indirect je eigen afval weer op. Het is om die reden super belangrijk dat groente- en fruitafval goed gescheiden wordt, en niet vervuild is met plastic of andere reststoffen, of nog erger, in het restafval terechtkomt. Gft dat vervuild is, kan niet worden omgezet in compost.

Zelf composteren, hoe doe je dat?

Om te zorgen dat jouw restjes goed gebruikt kunnen worden is goed scheiden de belangrijkste stap. Maar wist je dat je jouw restjes ook in je eigen huis en tuin in bloei kunt zetten? Er zijn allerlei leuke manieren om jouw oude klokhuis weer nieuw leven in te blazen. Zo kun je bijvoorbeeld oesterzwammen kweken op jouw koffiedik, of zelf compost maken in een wormenhotel.

Tijdens de provinciale campagne van 16 september t/m 13 oktober 2024 kun je als inwoner van de provincie Utrecht je laten inspireren om zelf met je gft-afval aan de slag te gaan. We delen vier weken lang tips op sociale media, en er zijn zelfs prijzen te winnen! Of wat dacht je van de eerste editie van De Nationale Regenwormdag?

De Nationale Regenwormdag

Op 12 oktober 2024 organiseren we de eerste editie van De Nationale Regenwormdag. Een passende afsluiter van de campagne ‘Zet je restjes in bloei’. Tijdens deze dag worden de straatprijs en scholenprijs uitgereikt, er is een workshop composteren, een tekentafel voor de kleintjes, en gratis compost voor bij jou thuis (op=op). Vergeet je emmer niet!

De Nationale Regenwormdag vindt plaats op 12 oktober van 12:00 tot 15:00 uur aan het Vinkenplein te Bilthoven.

Toegang is gratis! Zien we je daar?

Scholenprijs kleurplatenwedstrijd

Scholen in de provincie Utrecht kunnen gedurende de campagneperiode meedoen aan een kleurplatenwedstrijd. De school met de meeste kleurrijke kleurplaten wint een Gouden Wormenhotel. Een uniek wormenhotel waarmee leerlingen samen hun restjes in bloei kunnen zetten. Wil jouw school hier ook aan meedoen? Download dan hieronder de kleurplaat, print ‘m uit, kleur ‘m in, en hang de kleurplaten op een mooie plek op op school. Stuur ons een foto van de ingekleurde kleurplaten op kleurplaat@afvalvanutrecht.nl en wie weet wint jouw school het Gouden Wormenhotel!

Wormenhotelbord

Heb jij al een wormenhotel in je tuin of schuur en wil je er ook zo’n mooi bordje in je tuin? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Straatprijs

Zet je straat in bloei! Om je aan te moedigen zelf aan de slag te gaan met je gft, en daarnaast ook je buren te inspireren, wordt er een straatprijs verloot onder inwoners. Wat doen jij en je buren om jullie restjes in bloei te zetten? Misschien hebben jullie allemaal wel gft-bakjes in de keuken staan, of kunnen jullie samen een wormenhotel beginnen. Of wat dacht je van jullie eigen compost gebruiken om de straat te vergroenen? De buren met de leukste, creatiefste oplossing voor hun gft winnen een straatprijs ter waarde van €1000. Jullie mogen zelf beslissen waar dit aan uitgegeven wordt; een gezamenlijk wormenhotel in een mooi tuintje, grote plantenbakken, of toch liever een gezamenlijke groentetuin? De keuze is helemaal aan jullie!

Compost video

In een video van 2 minuten nemen we jou mee naar het scheiden van gft-afval thuis, de verwerking van gft-afval en tot slot naar de boer, die met het compost van gft bijvoorbeeld groenten kweekt. Bekijk de video hieronder op deze pagina.