Zet je restjes in bloei

Gemeenten en inwoners kunnen meedoen aan de “Zet je restjes in bloei” campagne van Afval van Utrecht. Met deze campagne willen we laten zien dat gft veel meer waarde heeft dan je in eerste instantie misschien zou denken. Ons gft-afval is niet vies, maar het zit juist vol met voedingsstoffen die we kunnen inzetten als bijvoorbeeld compost.

Waarom deze campagne over gft-afval?

Gft belandt nog regelmatig in het restafval, waar het niet tot zijn recht komt. Daarnaast moet er meer ingezet worden op afvalpreventie. Door niet alleen de aandacht te leggen op het scheiden van, maar vooral op de waarde van het afval, vergroot je het handelingsperspectief en verbeter je het imago: van vies naar waardevol. Gft zit boordevol waardevolle stoffen: scheiden die hap!

Op deze pagina vind je wat we doen in deze campagne aan de hand van een voorbeeld van de gemeente Leusden.

Stickers voor op de container

Afval is meestal iets wat we liever verstoppen en onzichtbaar laten zijn. Maar iets wat van waarde is mag best in het zonnetje gezet worden.

Daarom hebben we voor deze campagne gekozen voor een opvallend campagnebeeld: een boeket dat de waarde van het afval bij goed scheiden kan opleveren. Iedere bloem uit het campagnebeeld heeft een betekenis zoals de Anemoon die staat voor zorgzaamheid, de Clematis voor schoonheid of het Lelietje van Dalen dat staat voor waardering. Met dit beeld nemen we mensen mee naar die veelbelovende circulaire economie: afval heeft geen einde maar blijft van waarde.

De stickers zijn door honderden Leusdenaren op hun gft-containers aan huis geplakt en zijn weer- en waterbestendig.